מיקום מטפל ברשפון ובתל אביב

אבחון לקויות למידה

האמירה "ילדכם אינו ממש את יכולותיו" נשמעת רבות בקרב הורים לילדים בגילאים שונים, וישנם בוגרים רבים שמרגישים כי הם עצמם נתקלו בקשיים בשנות הלימודים בתיכון או באוניברסיטה. הפער הזה בין ההישגים בפועל לפוטנציאל שאנו חשים שיש לילדנו או לעצמנו, פעמים רבות עשוי להעיד על איזשהו מכשול המקשה על מימוש אותן יכולות. זוהי למעשה לקות למידה. דני (שם בדוי) הוא ילד שהתקשתה מאוד בקריאה ולאחר אבחון שערכתי לו הוא אובחן עם לקות למידה בקריאה- דיסלקציה. לאחר ימים ספורים משיחת המשוב עם הוריו ותחילת תהליך הוראה מתקנת, קיבלתי שיחת טלפון מאימו- "מאז שדני אובחן בדיסלקציה הוא פורח! הוא עכשיו מצליח לקרוא ומשתפר מיום ליום, עכשיו יש לדבר הזה שם ואנחנו יודעים כיצד להתמודד עם זה". היה ברור כי דני הוא ילד נבון וכי עד כיתה ח' הצליח לעקוף את הקושי שלו בקריאה בדרכים אחרות.

כמו דני, ילדים בעלי לקויות למידה, הם לרוב ילדים בעלי רמת קוגניציה תקינה, אשר אינם מצליחים להגיע להישגים לימודיים ראויים בשל לקויות לימודיות הנובעות מגורמים אורגניים- התפתחותיים. לכן, כאשר מבחינים כי ילד בעל רמה קוגניטיבית תקינה, אינו מגיע להישגים לימודיים ראויים, מומלץ לערוך אבחון לאיתור לקויות למידה אשר יסייע בבניית מפה הכוללת את יכולותיו וחולשותיו ובהתאם לכך תנתנה המלצות (התאמות) לדרכי הלמידה וההיבחנות.

מהו אבחון לקויות למידה?

אבחון לקויות למידה הוא אבחון שנערך בשני מועדים במשך כשעתיים-שלוש בכל פעם. במהלך מפגשים אלו הפסיכולוג המאבחן אוסף חומר רקע התפתחותי, לימודי ורגשי מהורי הילד והן מצוות בית הספר. במהלך האבחון נערכת בדיקה מקיפה של תפקודים בסיסיים (אינטליגנציה, זכרון, קשב וכו'), ותפקודים לימודיים (קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא וכ'ו). בנוסף למבדקים הללו, נערכת הערכה של מצבו הרגשי של הילד על מנת לבחון האם יש גורמים נפשיים או רגשיים שונים שבגללם הילד אינו ממצה את הפוטנציאל שלו (חרדת ביצוע, דימוי עצמי נמוך, מוצפות רגשית וכד'). בסיום האבחון נערך תהליך אינטגרציה של החומר שנאסף במהלך שני המפגשים בצוותא עם חומר הרקע על מנת לקבוע האם מדובר בלקות למידה. כלומר, האם ישנו גורם כלשהו (אורגני או רגשי) המפריע לילד לממש את יכולותיו הלימודיות.

מה נדרש על מנת לעבור אבחון לקויות למידה?

כל ילד אשר עולה חשד לקיומה של לקויות למידה אצלו, יכול לערוך אבחון לקויות למידה (על שני ההורים להסכים לעריכת האבחון). כשלב מקדים לאבחון, הוריו של הילד וצוות בית הספר נדרש למלא שאלונים בהם נאסף חומר הרקע ההתפתחותי והלימודי. בפגישת ההיכרות עם הפסיכולוג המאבחן נערך תהליך של אינטייק עם הילד והוריו ותאום ציפיות לתהליך האבחון. בסיום האבחון לאחר כתיבת הדו"ח המפורט עם ממצאי האבחון, נערכת שיחת משוב על בה מוצגים הממצאים וההמלצות לטיפול.

אבחון לקויות למידה הוא חשוב והכרחי בכל מקרה שבו יש חשד שילד אינו ממש את היכולות הגלומות בו. כמו במקרה של דני, הדבר עשוי לחולל שינוי גדול בחייו של הילד ובעתידו.

אבחון לקויות למידה

צור קשר

    קידום אתרים אורגני קידום אתרים אורגני
    Call
    Mail